B2B Marketing voor beginners

0
157

B2B Marketing of business to business marketing is een heel complex en lastig facet van de verkoop aan bedrijven omdat er heel veel bij komt kijken en je goed af moet wegen hoe je dit aan gaat pakken. Hoe dit komt is omdat het per product en doelgroep verschilt hoe je B2B Marketing het beste aan kunt pakken. Voor we verder ingaan op hoe je B2B Marketing nou aan moet pakken, zullen we eerst bespreken wat B2B Marketing nou eigenlijk is?

Wat is B2B Marketing?

Er zijn twee soorten verkoop marketing die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn B2C marketing en B2B Marketing. Allebei heel belangrijk voor de omzet en de sales, maar toch beiden heel verschillend. Waar het verschil ligt is in de laatste letter van de afkorting. Deze maakt namelijk een wereld van verschil. B2B staat voor Business to Business wat betekent dat een bedrijf zijn of haar diensten aanbiedt aan een ander bedrijf, vaak om haar services weer te kunnen verbeteren. Maar ook halffabricaten die aan fabrikanten worden verkocht vallen onder B2B. Dan is er dus ook nog B2C wat Business to Customer betekende. Dit zijn alle andere bedrijven die direct aan de gebruiker verkopen. Dit kunnen supermarkten, hardware winkels, maar ook advocatenkantoren of kappers zijn. Kortom: alle bedrijven die hun diensten aanbieden aan consumenten in plaats van bedrijven.

Wat maakt deze vormen van verkoop, naast het klanttype, zo verschillend van elkaar?

Wat is het grote verschil tussen B2B Marketing en B2C Marketing?

Het grootste verschil tussen deze twee vormen van marketing is natuurlijk aan wie je het market. Namelijk aan een bedrijf of aan een consument. Consumenten zijn geneigd iets te kopen als ze denken dat het leuk, mooi of bruikbaar is. Bij bedrijven moet je vooral goed kunnen onderbouwen waarom zij dit product of deze dienst nodig zouden moeten hebben. B2B Marketing is dus al snel een stuk complexer. Bedrijven zijn geneigd om goed te zoeken naar een leverancier, omdat ze zeker willen weten dat ze een goede samenwerking aangaan en niet zomaar de eerste de beste samenwerking aangaan die een jaar later niet productief blijkt te zijn. Het is dus belangrijk dat je bij B2B Marketing een heel goed verhaal hebt en je goed hebt ingelezen in het bedrijf, hun visie en wat ze nou écht nodig hebben. Bij B2C Marketing is dat al een stuk minder, omdat consumenten gewoon kopen wat ze leuk of lekker vinden. Als je daar eenmaal bekend bent, is het al snel goed. Bij B2B Marketing moet er echter ook na de eerste sale nog hard gewerkt worden, want je moet je relatie met de business klant goed onderhouden zodat je makkelijker nieuwe klanten aan kunt trekken, die ongetwijfeld bij de ander zullen vragen of jij een geschikte leverancier bent. Het komt dus neer op de lange adem, de hele goede research en de op maat gemaakte marketing strategie die per bedrijf en potentiële klant verschillend en goed afgesteld moet zijn. Zo groei je langzaam in het wereldje, worden je B2B Marketing kunsten steeds beter en zul je zien dat je klantenkring steeds makkelijker groeit.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here