Patiëntenbeleving verbeteren als ziekenhuis

0
44
Young relaxed african businessman having fun at office, listening to music and perfoming as playing guitar, putting legs on workdesk, copy space

Aandacht voor de patiënt staat hoog in het vaandel in de zorg. Hierbij speelt voldoende tijd voor de patiënt een rol, maar bijvoorbeeld ook zaken omtrent de privacy. Met een CRM systeem kun je de patiëntbeleving verbeteren als ziekenhuis. Hoe werkt dat precies? Dat leggen we je precies uit in dit artikel.

Een CRM zorg

CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management, ofwel een systeem om je relatiemanagement te beheren. In een CRM zorg verzamel je alle belangrijke gegevens op één plek. Iedereen met de juiste bevoegdheden kan in de beveiligde omgeving inloggen en de gegevens inzien. Zo regel je zaken slimmer, sneller en efficiënter en blijft er meer tijd over voor de patiënt.

Patiëntbeleving verbeteren

Waar marketeers met een customer journey werken (de klantreis), gebruiken zorginstellingen een patient journey de (patiëntreis). Hiermee kan de complete reis die een patiënt voor, tijdens en na een behandeling aflegt in kaart worden gebracht. Met deze gegevens kun je als ziekenhuis of andere zorginstelling de patiëntbeleving verbeteren.

Een simpel voorbeeld:

Uit de gegevens blijkt dat een huisarts patiënten te snel doorverwijst met kleine problemen. De arts in het ziekenhuis is kostbare tijd kwijt. De patiënt teleurgesteld, omdat zijn ziekenhuisbezoek hem niet dichterbij een oplossing heeft gebracht. Als ziekenhuis kun je met deze wetenschap contact opnemen met de betreffende arts en werken aan een oplossing.

De voordelen van een CRM in de zorg

  • Je verzamelt alle informatie op één centrale plek
  • Bevoegden kunnen simpel en snel gegevens raadplegen
  • AVG-proof
  • Op maat gemaakte software, afgestemd op de wensen en behoeften binnen het ziekenhuis
  • Er blijft meer tijd over voor de patiënt!