Hoe kom je van je slaapproblemen af?

0
129
slaapproblemen

Bijna een kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder had in 2018 slaapproblemen, zo blijkt uit recent onderzoek van het CBS. Het aantal slechte slapers is met drie procent gestegen. Van de mensen met slaapproblemen geeft 40 procent aan zó slecht te slapen dat het hun dagelijks functioneren belemmert.

Hoeveel slaap heb je nodig?

Gemiddeld heeft iedereen 7 á 8 uur slaap per nacht nodig. Hoewel sommige mensen wellicht denken dat 6 uur of minder voor hen persoonlijk wel genoeg is, geldt deze regel voor iedereen. Te weinig slaap is niet goed, het kan een slecht humeur, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en op termijn ook ernstigere gezondheidsklachten veroorzaken.

Hoe kunnen slaapproblemen ontstaan?

Lichamelijke ongemakken, zoals pijn of plasdrang, kunnen slaapproblemen veroorzaken. Maar in de meeste gevallen speelt stress ook een grote rol. Omdat je overdag zo druk bent en van de ene afspraak naar de andere rent, kom je ‘s avonds in bed pas toe aan het verwerken van alle indrukken. Maar juist die gedachten – die in je hoofd malen – ontnemen jou je nachtrust. Don’t worry, sleep happy dus!

Wat te doen tegen slaapproblemen?

Kun je de slaap maar niet vatten ‘s nachts en loop je overdag met wallen tot onder je kin? Dat kan erg frustrerend zijn en je op den duur ook opbreken. Wat kan je doen? Experts geven verschillende adviezen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

  • Houd een vast ritme aan. Ga elke dag rond dezelfde tijd naar bed en sta ‘s morgens ook op tijd weer op. Heb je al langdurig last van slaapproblemen, voer dit ritme dat de eerste weken ook in het weekend (als je niet hoeft te werken door). Op den duur kun je dit weer afbouwen tot een schappelijkere tijd op zaterdag en zondag.
  • Een uur voordat je gaat slapen niet meer bellen, appen, gamen en streamen. Het blauwe licht dat de beeldschermen uitstraalt is niet bevorderlijk voor je nachtrust.
  • Wees overdag actief. Zorg dat je voldoende beweegt. Om energie kwijt te raken en ‘s avonds te kunnen slapen moet je overdag actief bezig zijn!
  • Zorg voor een goede slaaphouding. Lukt dit je niet op eigen kracht en blijf je maar stoeien met je kussen? Gebruik dan een speciaal gezondheidskussen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here